• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Webbyrå Stockholm

  • Webbyrå Stockholm
  • Kunder
  • Tjänster
  • Om oss
    • Praktik hos Webbyrå Stockholm
    • Praktik Skribent
    • Om cookies
  • Blogg
  • Kontakt
    • Support
  • In English

Varför har webbdesign fått en större betydelse?

april 8, 2022 by daniel

Webbdesign är ett hantverk som fått betydligt större betydelse i modern tid. I denna artikel ska vi granska yrket webbdesigner samt varför webbdesign fått en större betydelse.

Den stora orsaken till att webbdesign har fått en större betydelse i dagens samhälle stavas digitalisering. I takt med teknikens utveckling har även människors vardag börjat kretsa kring det digitala. Sättet folk kommunicerar eller tar in information sker idag till största del genom sin smartphone och digitala medier. Webbdesign har därför fått en alltmer framträdande roll i vår digitala värld där företag måste möta den efterfrågan som finns att ha en lättnavigerad och funktionell hemsida.

Digitaliseringen har påverkat nästan alla branscher och företag kan både marknadsföra sig och sköta kundrelationer via sin hemsida. Spelföretagen inom betting-industrin var tidiga med att satsa stora resurser på att digitaliseringen och kan idag erbjuda moderna mobilapplikationer och noga övertänkta hemsidor som Mr Green (https://www.mrgreen.com/sv/), som uppvisar en genomtänkt grafisk design samt erbjuder traditionella kasinotjänser.

Webbdesign är ett hantverk som ger en webbplats eller hemsida en grundläggande grafisk design. Detaljer som storlek, placering av ytor, typografi, färgskalor osv är en del av uppgifterna en webbdesigner måste ta hänsyn till när en hemsida ”byggs”. En webbdesigner ska inte förväxlas med en IT-expert eftersom webbdesign i största har sin kunskap inom olika publiceringsverktyg som Photoshop, Illustrator till kodning av HTML eller CSS. Yrket webbdesigner har fått en framträdande roll i vårt samhälle i takt med den ökande digitaliseringen samt teknikens framfart.

Vad innebär en bra webbdesign?

En bra webbdesign måste vara estetiskt tilltalande, funktionell och användarvänlig. Att göra en hemsida måste konstrueras efter behovet och efterfrågan från kunden. En hemsida har ett syfte och därför måste webbdesignern analysera vem målgruppen är och vilka som kommer använda hemsidan. Syftet med en hemsida är att konvertera en besökare till en kund, vilket innebär att det är fördel om webbdesignern har kunskap inom marknadsföring också.

Att ha en bra webbdesign är idag en nödvändighet för alla företag. Studier visar att 75 % av besökarna bedömer ett företag utifrån hemsidans visuella design. Det tar endast 50 millisekunder att bilda ett första intryck av företagets webbplats och 38% av människor kommer missa budskapet om layouten inte är attraktiv. Denna typ av statistik visar webbdesignens betydelse i en alltmer digital värld.

Tre trender inom webbdesign

Webbdesign är en förhållandevis ny och expanderande bransch där trenderna ständigt är i förändring. Nedan listas tre av de senaste trenderna inom webbdesign:

Håll det enkelt

Att människors uppmärksamhetsspann är kort är ingen nyhet och studier visar att människor kan vara uppmärksamma i genomsnitt 8 sekunder. Överflödet av information innebär att det kan vara svårt att tränga igenom det mediabrus som ständigt påverkar våra sinnen. Därför kan det vara en bra idé att designa en hemsida ur ett minimalistiskt perspektiv. Att tydligt rikta fokus mot en begränsad men tydlig information kan få besökaren att behålla uppmärksamheten lite längre och förhoppningsvis konverteras till en kund.

Video

Att ha med videoinnehåll är ett knep för att behålla besökarens uppmärksamhet samt presentera sin verksamhet på ett underhållande sätt. Historiskt sätt har videoinnehåll blivit tunga och tagit lång tid att hämta vilket i sin tur gett en motsatt effekt. Dagens teknik med snabbt Internet har inneburit att videoinnehåll kan fungera som en snygg detalj i webbdesignen.

Skrolla

Nuförtiden ser man allt fler hemsidor som består av en enda lång sida. Besökaren förväntas skrolla igenom hela innehållet i stället för att klicka sig fram till rätt innehåll. Användningen av smartphones tros ligga bakom denna trend som även dominerar hemsidor på nätet också. Denna typ av hemsida kallas idag för One page-sida och fungerar bra för företag som vill tilltala besökaren genom visuella effekter eller en längre berättelse. Nackdelen med denna typ av design är att sökmotorer som Google inte kan uppfatta avgränsningarna och därmed kan sökord gå förlorade.

Arkiverad under: Webbutveckling

Primärt sidofält

Kontakta oss

VÅRA TJÄNSTER

  • Arbetsprocess
  • Drupal
  • E-handel
  • Internetmarknadsföring
  • Logotypdesign & grafisk profil
  • Responsive Design
  • Sökmotoroptimering
  • Trycksaksproduktion
  • Umbraco CMS
  • Webbproduktion & webbdesign
  • Webbstrategi & analys
  • Webbredaktör
  • Webmaster
  • WordPress för företag
  • Öppen källkod

OM BLOGGEN

Vill du veta vad som händer på vår webbyrå i Stockholm? Här på bloggen delar vi med oss om tips som rör webben, det blir mycket om WordPress och webbutveckling men även en hel del annat som handlar om vad som sker i branschen. Vi blir glada när ni läser och kommenterar! Diskuterar med oss. Vi lovar att svara.

Senaste inläggen

  • Så anpassar du webbsida till verksamhet
  • Varför har webbdesign fått en större betydelse?
  • De 5 gyllene reglerna för vadslagning på hästkapplöpning
  • Nu söker vi nya medarbetare
  • Varför du ska välja Drupal?

Ämnen

  • Drupal
  • Webbutveckling
  • Webbyrå

Hur kan vi hjälpa dig?

Vill du veta mer om våra tjänster eller få ett kostnadsfritt förslag?

Kontakta oss

Footer

Fråga oss?

Hör av gärna av dig om du vill bolla idéer, fråga om våra tjänster eller hur vi på enklast sätt löser ditt behov. Kontakta oss eller besök oss gärna, vi finns i Stockholm.

Varför anlita oss

Med ett stort personligt engagemang utvecklar vi webbtjänster. Vi jobbar med Drupal och WordPress och skapar webbplatser som är användarvänliga.

Följ oss

Facebook
Twitter

Kontakta oss

Adress: Åsögatan 80
118 29 Stockholm

Telefon: +46 (0)70-842 55 88
info@webbyra-stockholm.nu

Copyright © 2023 · Webbyrå Stockholm