Att synas på webben har blivit allt viktigare, att höras också för den delen.
Det låter alltid svårare än vad det är och kanske är det meningen också. Faktum är att sökmotoroptimering inte är svårt alls. Marknadsföring på sökmotorer är ofta en mycket mer kostnadseffektiv marknadsföring än traditionell marknadsföring som på radio, tv och tidningar, internetmarknadsföring erbjuder många olika möjligheter.
Vad är sökmotoroptimering?
Vi anser att sökmotoroptimering är otroligt viktigt för att man ska vara synlig på nätet men att man ska göra det på rätt sätt. Att komma högt upp på Googles är viktigt, men lika viktigt är att hemsidan uppfyller besökarnas förväntningar och konverterar, t.ex. genom att besökaren kontaktar er eller fyller i ett formulär.
Grunden till sökmotoroptimering är att ha relevant innehåll på webbplatsen. Det snabbaste och effektivaste sättet att komma högst upp på Googlesökningar är enligt oss att helt enkelt se till att din sida är byggd enligt webbstandards och sedan producera intressant och bra innehåll som konverterar dina besökare på webbplatsen. Oftast vill man ha med sökordet man fokuserar på i titelfältet, i huvudrubrik, underrubrik, i brödtexten samt i sidans URL. Intressant innehåll kan leda till nya besökare, återbesökare och länkar.
Fula fiskar i branschen!
SEO-branschen drar till sig en hel del fula fiskar, vårt råd är att undvika de bolag som lovar att man bara behöver betala för topp placeringar för vissa sökord, sökord som ibland inte ens är relevanta för företaget. Unvik också företag som vill låsa en kunden i långa avtal som inte går att avbryta fast resultaten uteblir. Många av dessa bolag lever till stor del på kundernas okunskap.
Trafikanalys
För en lyckad sökmotoroptimering behövs en bra trafikanalys. När grunden är byggd måste man se över innehållet på sajten. Man väljer ut ett antal sökord som ens kunder använder för att hitta till ens webbplats som man jobbar för att synas på.
Olika paket
Vi tar fram konkreta mål, ger löpande rapporter eller ger utbildning i hur man kan jobba med sökmotoroptimering. Hur ser trafikdata ut? Hur surfar besökare runt på webbplatsen? Vilka sidor tappar man besökare i säljprocessen? Det är viktigt att analysera data för att se vilka möjligheter som finns och var man missar målet och vad som bör förbättras. Vi tar fram ett anpassat paket som känns rimligt för ert webbprojekt.
Tänk att du försöker nå ut till andra
Oavsett hur vi skapar relationer så finns gemensamma nämnare. De som märks och syns mest är också de som blir upptäckta. Genom att låta oss hjälpa dig med sökmotoroptimering ökar du dina chanser att just synas. När muntlig kommunikation blir allt mer interkulturell så är det också viktigt att all kommunikation blir oberoende av plattform. Vi hjälper dig med text som syns överallt.
Bra att tänka på om du vill synas
I slutändan är det din webbplats som avgör hur väl dina annonser omvandlar. Den måste därför vara utformad så att användarna kan genomföra de transaktioner som du vill att de ska göra.
Det första du bör tänka på är ett nyckelord, alltså vad du vill ha sagt med sidan. Det hjälper vi dig med såklart. Nu mer än aldrig är det viktigt att sidor har en röd tråd, det vill säga att text, bild och design hänger ihop. Det gäller att sticka ut på många sätt samtidigt. Det här betyder inte att du ska ignorera strukturen på en sida, snarare är det tvärt om eftersom tydlighet är nyckeln till god kommunikation.
Sökmotoroptimerad webbplats innebär:
- Tekniskt korrekt uppbyggd
- I ett sökmotorvänligt CMS-verktyg
- Relevant innehåll
- Relevanta länkar till och från webbplatsen
Sökpositionering
När man har optimerat webbplatsen för att kunna komma högt på sökmotorerna är ibland konkurrensen hård på vissa sökord. Google tittar mycket på hur många relevanta länkar som webbplatsen har, om konkurrenterna har många fler relevanta länkar så är det ofta det som man behöver titta på. Länkar kan man få naturligt eller så kan man utbyta länkar med andra företag.
Vi vet hur man bygger en modern sökmotoroptimerad webbplats enligt konstens alla regler, vi arbetar kontinuerligt med sökmotoroptimering. Hör av er om ni vill diskutera sökmotoroptimering med oss!