Webben innebär ständig aktivitet och förändring, webbstrategin säkerställer att din webbplats blir effektiv och lönsam vilket skapar fantastiska möjligheter för kommunikation och samtidigt förväntningar på att ditt företag ska ha en aktiv och levande webbnärvaro. Webbstrategi handlar om att göra rätt saker i rätt tid. Dina verksamhetsmål blir utgångspunkten när vi utvecklar ditt företags strategi och närvaro på webben. Vårt fokus är inte bara att ta fram en snygg webbplats, utan att hitta de kanaler som som skapar lönsamhet och resultat för ditt företag. Med en genomtänkt strategi ökar sannolikheten för att din webbplats blir lönsam.
När det är dags att bygga en ny webbplats eller bygga om en befintlig gäller det att ta fram en snygg design, ett bra innehåll och en stabil teknisk plattform i botten. Har du en tydlig definition av din målgrupp? Vilka är det som din webbplats ska rikta sig till?
Med hjälp av en väl utformad webbstrategi kan du motivera alla investeringar. Besluten grundar sig då mot ett tydligt mål. Det kanske är kul att ha en blogg, men vad ska vi skriva om? En Facebooksida kan vara en ännu bättre investering? Och det ena behöver inte utesluta det andra? Webbstrategin gör det enklare att prioritera vilka aktiviteter som bör genomföras eftersom den bygger på ett gemensamt beslut kring webbplatsens verksamhetsmål.
Webbstrategin kan vara mer eller mindre detaljerad beroende på ambitionsnivå. Men precis som alla företag måste vi ha en övergripande affärsplan, som reglerar vad som händer på webben. Det innebär att besluten fattas mer objektivt än på subjektivt tyckande.
En webbstrategi innehåller vanligen:
- Nulägesanalys
- Omvärldsanalys
- Konkurrentanalys
- Definition av målgrupper
- Kartläggning av interna förutsättningar
- Målstyrning med mätbara mål, KPI:er
- Konverteringsprocesser
- Struktur och innehåll
En webbstrategi är en process med olika moment där vi tillsammans med er projektgrupp genomför vi olika workshops och gör analyser. En webbstrategi handlar om att kunna se närvaron på webben som en levande process och är inget statiskt dokument utan måste kontinuerligt utvecklas i takt med att företagets eller marknadens förutsättningar ändras.
Webbanalysen ser till att besökaren gör det du vill på webbplatsen
Med hjälp av olika analysmetoder kan vi studera besökarna på din webbplats för att få kunskap om deras beteende. På så sätt kan vi optimera webbplatsen så att den uppfyller sitt syfte, vilket kan vara att t.ex genomföra ett köp eller fylla i ett kontaktformulär. Genom att analysera webbtrafiken med ett avancerat statistikverktyg, t.ex Google Analytics kan man se hur besökarna använder webbplatsen. Frågan är bara vad vi ska mäta och vilka slutsatser man kan dra av vad statistikverktyget ger. A/B-test är ett av det mest kraftfulla verktygen som finns för att optimera en webbsida eller en webbplats.
Rätt besökare är viktigare än många besökare
Det är viktigt att få rätt besökare som gör det du vill på webbplatsen att de ska göra. Därför är det viktigt att attrahera rätt besökare som konverterar, det är ännu viktigare när man betalar för trafik då man annars betalar mycket för trafik som genererar få kunder. Ett bra analysarbete ökar webbplatsens konvertering vilket ger ökade intäkter samtidigt som kostnaden för att få fler besökare minskar.
Mål för webbanalysen
Man bör alltid starta analysarbetet med att fastställa ett antal mätbara mål, eller KPI:er (Key Performance Indicators).
Exempel på mätbara mål är:
- Antal nya besökare
- Antal besökare av en viss webbsida
- Antal genomförda köp i en webbutik
- Antal anmälda till ett nyhetsbrev
- Genomsnittlig besökstid på webbplatsen
Webbanalysen innehåller tre moment som bör ske iterativt. Sedan förfinar man och gör om processen och så fortsätter det med bättre och bättre konvertering.
- Mät
- Analysera
- Optimera
Vi mäter med hjälp av ett statistikverktyg, t ex Google Analytics. Mätperioden bör vara minst en månad för att vi ska få ut tillräckligt med data. Efter det kan man göra förändringar och mäta för att kunna säkerställa trender i beteendet. Målet med analysen är att vi ska komma fram till slutsatser om besökarnas beteende, t ex ”Varför är det så få som anmäler sig till nyhetsbrevet?” eller ”Varför använder inte fler kontaktformuläret?” genom att analysera besökarna på webbplatsen försöker vi sedan optimera sidorna. Vi ändrar i texter, rubriker, flyttar om formulär, köpknappar och mycket annat. Efter det påbörjar vi en ny mätperiod, förhoppningsvis har då de gjorda ändringarna ökat konverteringsgraden. Denna process kan upprepas flera gånger,och desto effektivare blir din webbplats.
Optimering av webbplatsen:
Optimering handlar om att kunna se närvaron på webben som en levande process, där vi kontinuerligt förbättrar och utvecklar kommunikationen på löpande basis. Besökarna vill se att det har hänt något nytt sen de besökte senast besökte hemsidan.
Regelbundna uppdateringar håller din webbplatsen levande:
- Förbättring av texter.
- Sökmotoroptimering för ökad synlighet.
- Nyhetsbrev för relationsbyggande kommunikation.
- Kampanjer och annonser som ökar trafiken till din webbplats.
Frågor inför utvecklingen av en ny webbplats:
- Vad är syftet med en ny webbsida?
- Vilka är den tilltänkta målgruppen?
- Vad vill man presentera på webbplatsen?
- Vilka är konkurrenterna?